Rozpoczynanie pozycjonowania strony www bez jej uprzedniej optymalizacji jest działaniem kompletnie mijającym się z misją. Taka witryna zostanie bowiem już na sam początek odrzucona przez roboty Google’a, nawet jeśli kierować będą do niej setki wartościowych i pomocnych linków. Współcześnie bowiem pozycjonowanie i usługi SEO w dużej mierze zależą od tego, jaką stronę się promuje i jaką wartość przedstawia ona sama w sobie. Mniejsze znaczenie mają zaś wszystkie inne czynniki i elementy związanie z internetową promocją witryny. Optymalizację strony zaczyna się głównie od analizy takiego serwisu – pod względem jakości, treści oraz zawartości. W grę wchodzi tu odpowiednie budowanie linkowania wewnętrznego, tworzenie map strony, unikalnej grafiki , a dodatkowo treści wypełniającej witrynę. Pozycjonowanie i wybór fraz są wtedy łatwiejsze do zrealizowania, ponieważ strona jest wyżej oceniania przez roboty wyszukiwarki i opisywana w algorytmach jako bardziej wartościowa od witryn konkurencji. Równie ważne w optymalizacji serwisu jest również prawidłowe budowanie podstron i dodatkowych działów, które po wypełnieniu treścią z odpowiednimi słowami kluczowymi mogą być perfekcyjnym podstawą do tak zwanego długiego ogona. Dzięki temu działaniu pozycjonowanie i usługi SEO jest łatwiejsze i skuteczniejsze, co więcej łatwiejsze. Na witrynę trafiają także w znaczącej liczbie sytuacji internauci wyszukujący treści po nietypowych słowach i frazach podstawowych albo szukający danych o skonkretyzowanych tematach i zagadnieniach, które bardzo trudno ująć w jednym czy dwóch słowach.